Округли сто „Називи фирми и језик реклама привредних друштава у Нишу некад и сад”

У  уторак, 19. новембра 2024. године, у Огранку САНУ у Нишу одржан је округли сто Називи фирми и језик реклама привредних друштава у Нишу некад и сад. Округли сто је резултат рада на пројекту Огранка САНУ у Нишу О-25-20 Говорни и стандардни језик јавне комуникације у Нишу, чији је координатор академик Љубинко Раденковић, а руководилац др Марина Јањић, редовни професор Филозофског факултета Универзитета у Нишу.

Поздравне речи учесницима су упутили проф. др Драган Жунић, координатор активности у Огранку САНУ у Нишу, проф. др Софија Милорадовић, директор Института за српски језик САНУ (чије је обраћање, због њене оправдане спречености да непосредно учествује у раду скупа, прочитано), као и проф. др Марина Јањић, у својству руководиоца пројекта, која је била и уводничар и модератор округлог стола.

Излагањем проф. др Марине Јањић, на тему Језик реклама – функционалностилистичка преиспитивања, округли сто је започео са радом. Уследила су излагања још дванаесторо учесника, чланова пројектног тима, док је додатно прочитано још једно саопштење, као допуна Програму. Сви радови су са различитих аспеката осветљавали језички састав назива фирми и проговарали о карактеристикама језика рекламних порука. Занимљиви и разноврсни реферати обухватили су различите језичке нивое и указали на важне карактеристике актуелне језичке слике нишких реклама, које на свој начин проговарају и о језичком наслеђу и о налету потрошачког конзумеризма. У једном реферату испитиван је проблем симболике боја и асоцијативног потенцијала лексема за боје у језику реклама, док су друга истраживања била усмерена ка морфолошким и, посебно, синтаксичким карактеристикама назива нишких фирми и брендова, примењен је компаративни приступ у анализи и тумачењу рекламних огласа за козметику у Нишу пре стотину година и данас, а анализиран је и језички састав нишких реклама у прошлости. Рефератима су обухваћена најразноврснија имена фирми у Нишу: називи вртића, школа, кафана, привредних организација, хотела и угоститељских објеката. Посебан куриозитет представљали су радови о називима фирми у романима нишких књижевника, будући да су у књижевнопоетском контексту добијали додатну уметничку конотацију. У једном од реферата указано је на могућност употребе ове терминологије у настави српског као страног језика – у функцији остваривања интеркултуралности и пластичнијег дочаравања амбијента града Ниша. Показало се да је реклама интертекстуални, свеобухватан мултимедијални дискурс, те да мултимодална форма рекламних порука у синергији различитих кодова представља занимљиву, али веома комплексну креацију, која се опире традиционалној функционалностилској класификацији и кодификацији. Стилогеност језичких јединица, имагинација и инспирација у креирању назива производа и фирми, одсликава топлину и предусретљивост града на југу Србије, али и сналажљивост нишких трговаца да бираним рекламним језиком привуку пажњу купаца и конзумената. Новина у односу на минуле епохе у погледу оглашавања и именовања фирми и производа јесте у томе што је дух оријента устукнуо пред налетом англизације (глобализације), а дух социјализма поклекао пред налетом либералног капитализма, који се најдиректније изражава манипулацијом језичких средстава у језику реклама и примамљивим називима производа намењених тржишту.

Након дискусије, проф. др Марина Јањић закључила је, између осталог, да на округлом столу новосаопштени језички налази иницирају даља истраживања и отварају нова питања и теме, јер су језичка синхронијска и дијахронијска испитивања бескрајно лингвистичко пространство, у коме се „огледа”  друштвено-историјска стварност града Ниша. У погледу научне оправданости и првих резултата овог научног скупа, проф. др Марина Јањић је изнела оцену да је, захваљујући оригиналности тема и приступа, сврсисходним методолошким поступањима и оствареним налазима, округли сто посвећен називима нишких фирми и језику реклама оправдао научна очекивања и био још једна потврда успешне реализације пројекта Говорни и стандардни језик јавне комуникације у Нишу.

Вест преузета са странице ОГРАНАК САНУ У НИШУ.